

E6 Gudbrandsdalen
Status for E6-utbyggingen gjennom Gudbrandsdalen
Fokus: Ringebu–Dovre (Ringebu–Frya–Sjoa–Otta–Dovre)
Utbyggingen av E6 gjennom Gudbrandsdalen er en nasjonal infrastruktur-satsing som skal forbedre trafikksikkerhet, framkommelighet og regional vekst. Nye Veier AS leder prosjektet og samarbeider tett med berørte kommuner.
Overordnet fremdrift
-
Standard: Ny E6 bygges med to felt, midtrekkverk og forbikjøringsfelt for en trygg og effektiv ferd gjennom dalen. E6 Gudbrandsdalen | Statens vegvesen
-
Åpnede strekninger:
-
Øyer–Tretten: åpnet 2012
-
Frya–Sjoa: åpnet desember 2016
-
Delstrekninger Ringebu–Dovre
Ringebu–Frya
-
Planprogram vedtatt i 2021–22, reguleringsplan pågår. E6 Øyer-Otta - Ringebu kommune
-
Foreslått trasé: flomsikker vei med midtdeler, 90 km/t og tunnel forbi Ringebu sentrum. planprogram-e6-oyer-frya.pdf
-
Feltarbeid utført høsten 2024 for å styrke plangrunnlaget.
-
Byggestart ventes tidlig på 2030-tallet.
Frya–Sjoa
-
Ny E6 åpnet desember 2016. 33 km med tunnel, midtrekkverk og forbikjøringsfelt, inkludert omlegging rundt Harpefoss, Vinstra og Kvam Vegfinans
-
Nasjonens største veiprosjekt (2013–16) med budsjett ~NOK 1,47 mrd.
Sjoa–Otta
-
I planleggingsfase med flere alternativer, inkl. flomsikker trase fram til Bredevangen og rundkjøring ved Rv 15.
-
Detaljplanlegging startet 2020–21, men byggestart, opprinnelig satt til ~2023, er utsatt til sen 2020-tall/tidlig 2030-tall . E6 Øyer – Otta
Otta–Dovre (Vestnes)
Liten prioritet i Nasjonal transportplan. Per i dag ingen planlagt byggestart; trolig etter 2030: Kunnskapsgrunnlag for helhetlig strekningsutredning E6/E136 Otta-Vestnes
Utfordringer på vegen
-
Flere jord- og steinskred (Rosten, Krekke) har ført til stengninger, midlertidige omkjøringer og behov for omfattende rassikring .
-
Planarbeidene fokuserer nå på flomsikring og tunnelløsninger for å unngå sårbare dal- og elvestrekninger.
Hvorfor er dette viktig for næringslivet?
-
Trafikksikkerhet: Reduserer ulykker og stengninger.
-
Framkommelighet: Bedre og mer pålitelig transport for varer og tjenester til/fra regionen.
-
Regional vekst: Gir trygg infrastruktur som støtter bolig-, reiselivs- og næringsutvikling.
Neste milepæler
-
Høring reguleringsplan for Ringebu–Frya (2021) resulterer i trassevalg og trafikale løsninger. E6 Øyer-Otta - Ringebu kommune
-
Folkemøter/informasjonsmøter planlegges fortløpende langs strekningen, i regi av Nye Veier og kommunene God fremdrift i planarbeidet for ny E6 gjennom Gudbrandsdalen - Samferdsel & Infrastruktur
- Rassikringstiltak og rasberedskap fortsetter parallelt med hovedutbygging. To ras over E6, i Gudbrandsdalen og Eidsvoll, på kort tid: – Bare flaks at ingen ble truffet – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio
Oppsummering
E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen er på god vei, men går i flere tempo. Frya–Sjoa er ferdig, mens Ringebu–Frya og Sjoa–Otta ligger i plan/utsettelsesfase – med forventet ferdigstillelse i første halvdel av 2030-tallet. Otta–Dovre er foreløpig uten konkret tidsplan. Ras- og flomutfordringer påvirker både planlegging og fremdrift.
Gudbrandsdal Næringsforening følger utviklingen nøye, deltar aktivt i høringer og vil fortløpende formidle viktige milepæler til medlemmene.
Følg med på prosessen hos Nye Veier HER.