

Innspill til Fylkesvegprogrammet 2026–2029: Krever ny utredning for vinteråpen Valdresflye
I forbindelse med høringen av Handlingsprogram for fylkesveger i Innlandet 2026–2029, har Gudbrandsdal Næringsforening, Sel kommune, Vågå kommune og STYRK Omstillingsprogram (Sel, 2021–2026) levert et felles innspill med særlig fokus på fylkesveg 51 over Valdresflye. Sammen krever vi en oppdatert og utvidet mulighetsstudie med mål om å vurdere helårsåpen vegforbindelse over fjellet.
Høringsutkastet finner du her: Høringsutkastet til handlingsprogram for fylkesveger 2026–2029
Vinteråpen Valdresflye – et løft for næringslivet og beredskapen
I vårt innspill viser vi til mulighetsstudien utarbeidet av Statens vegvesen i 2017 på oppdrag fra tidligere Oppland fylkeskommune. Studien vurderte i hovedsak kostnader, men manglet en grundig gjennomgang av markedsmessige og næringsøkonomiske konsekvenser av vinteråpen vei over Valdresflye.
STYRK Omstillingsprogram i Sel kommune gjennomførte derfor en egen forstudie høsten 2023, i samarbeid med konsulentselskapet Fossekall AS. Studien bygget på dialog med over 30 næringsaktører fra blant annet reiseliv, handel, transport, næringsmiddelindustri og offentlige tjenester i regionen.
Hovedfunn fra forstudien:
-
Reiselivsbedrifter på Beitostølen forventer økt vintertrafikk og styrket helårsattraktivitet.
-
Transportnæringen ser store muligheter for kortere distanser og lavere kostnader mellom østlige og nordlige markeder.
-
Lokale bedrifter i Heidal og Sjodalen anslår betydelig økning i vinteromsetning.
-
Arbeidsmarked og bærekraft styrkes ved økt tilgjengelighet, noe som gir bedre grunnlag for helårsarbeidsplasser og regional utvikling.
Samtidig påpekes det utfordringer knyttet til behov for oppgraderinger, trafikksikkerhet og parkering, som må adresseres i en videre utredning.
Regional betydning og framtidige behov
Fv. 51 har også viktige samfunnssikkerhets- og beredskapsfunksjoner. Med vedtak om at Nord-Gudbrandsdal videregående skole på Otta skal utvikles som knutepunkt for mat og reiseliv (gjennom opplæringskontoret Brimi-kjøken), og vil betjene både Valdres, Nord-Østerdal og Nord-Gudbrandsdal, er mobilitet og helårsforbindelse over fjellet avgjørende.
Vårt krav
Vi ber Innlandet fylkeskommune følge opp sitt eget signal i høringsutkastet om at det “vil være aktuelt å oppdatere mulighetsstudien fra 2017 i programperioden”. Vårt felles innspill er tydelig: Det må gjennomføres en ny og helhetlig mulighetsstudie som ikke bare vurderer kostnader, men også kvantifiserer de samfunnsøkonomiske og markedsmessige effektene av vinteråpen veg over Valdresflye.
Vi stiller gjerne til dialog
Gudbrandsdal Næringsforening, sammen med våre kommunepartnere og STYRK, stiller gjerne til et møte med fylkeskommunen for å utdype vårt syn og vise hvordan en styrket øst–vest-forbindelse kan bli et viktig grep for både næringsliv, bosetting og beredskap.
Innspillet ble sendt 19. juni 2025, og er signert av:
-
Eldri Siem, ordfører i Sel og styreleder i STYRK
-
Harald Sve Bjørndal, ordfører i Vågå
-
Mari Grasbakken, daglig leder i Gudbrandsdal Næringsforening
Last ned fullstendig høringsuttalelse her:
Høringsuttalelse handlingsprogram fylkesveger 2026-29